Onlangs dook het probleem echter weer op en bleken er weer minimaal twee LM339's kapot te zijn op het 16 Opto board...

Waardoor zou het kunnen komen dat deze IC's steeds kapot gaan?
Hoe leuk de machine ook is, hij was wat mij betreft toch voorlopig afgevallen voor de LFC wedstrijden, simpelweg omdat ze (tot op heden) te onbetrouwbaar is en teveel plotselinge storingen vertoont.Baron Shadow schreef:Wel een beetje opschieten want moet natuurlijk wel klaar zijn voor LFC
Zou kunnen, maar dit zijn niet de eerste LM339's die kapot gaan in deze kast en ze komen ook niet uit dezelfde partij als die vorige.pinballservice-nl schreef:Er is in het verleden een partij imitatie LM339n ingevoerd geweest.
Ik heb er veel problemen mee gehad omdat ze niet meteen defect raakten,maar pas na een paar maanden.
Deze uitvoeringen werden verkocht door kleine verkopers (ebay ook) , dus niet Farnell, RS enz.
Probleem was dat die Chinezen? ook exact de fabrieks gegevens gekopieerd hadden.
Ik vermoed haast dat het zoiets moet zijn. Deze kast heeft al zo onnoemelijk veel LM339's vermoord dat het niet normaal meer is. Ik hoopte dat de slechte stekker die ik van de 7 Opto Ball Through had vervangen de oorzaak was (daarvan knipperde de powerlod vrolijk aan en uit als de kast wat trillingen had of bewoon onder het spelen), maar dit probleem is opgelost en nog gaan deze IC's om zeep. Ik zal de bekabeling van de kanonnen eens testen. Zijn daarvoor kant en klare harnesses te koop?Richard Baan schreef:Geen flauw idee, maar ik zou als eerste eens kijken of de bedrading naar de kanonnen goed is.
Dat gedeelte van onder naar boven het speelveld gaat kapot door het draaien.
Theoretisch zou het dan kunnen dat de 50-70V van de spoel contact maakt met het opto circuit.
Het moet haast wel een sluiting met een hoge spanning zijn omdat een LM339 ook niet zomaar kapot gaat.
uiteraard......Ik zal de bekabeling van de kanonnen eens testen. Zijn daarvoor kant en klare harnesses te koop?
Ik weet niet of dat echt zo heel veel gaat helpen. ESD wordt veroorzaakt doordat er een statische lading opbouwt op je lichaam door bijvoorbeeld te wandelen over sommige vloerbedekking. Als je dan het toestel aanraakt, wordt deze lading afgeleid door het toestel.Cenobyte schreef:Ik heb de STTNG nu dan ook omgeruild met een kast die niet op vloerbedekking stond om zo deze zelfde schade in de toekomst te voorkomen.
Yup, da's een teken dat de aarding goed zit en we wel degelijk met een ESD te maken hebben.Cenobyte schreef:De lockbar tintelt bij mij overigens nooit?
Lijkt me kort door de bocht - indien de isolatie van 2 draden beschadigd is, dan kunnen ze wel kortsluiten.Cenobyte schreef:Ergens moet er dus een kortsluiting worden gemaakt. Volgens mij zijn het niet de kanonnen, want zoals al terecht werd opgemerkt breken die kabels alleen bij slijtage, ze maken geen kortsluiting. Bovendien werken de kanonnen altijd prima, ook de opto's die erin zitten werken goed.
Nee, nog niet. Ik heb onlangs de defecte stekker van het 7 ball through optoboard vervangen omdat die slecht contact maakte en een knipperende powerled en uiteindelijk ook defecte LM339's als resultaat gaf (alhoewel ik nu betwijfel of dat de aanleiding was). Eigenlijk dacht ik dat dat de oorzaak van de hoge LM339 sterfte was, maar blijkbaar niet. Het gebeurt inderdaad in een bepaalde spelsituatie.pinballservice-nl schreef:Alles op een rijtje;
Je hebt geen meetbare kortsluiting anders vlogen de LM's je meteen al om de oren.
Het gebeurt dus in een bepaalde situatie, herken je al een situatie?
Uiteraard. "Grappig" is wel dat steeds dezelfde ic's kapot gaan: 1 en 3 op het 16 optoboard en ook steeds één dezelfde op de ball through. Het is volgens mij een oud probleem, want de vorige eigenaar had op de ball through pcb alleen die ene die steeds kapot gaat op een voetje gezet...Vervangen lastig? ik mag aannemen dat je met IC voetjes werkt? dat is ook praktischer met uitmeten!
Niet zover ik heb kunnen waarnemen.Komt er een spoel aansluiting tegen de achterkant van een opto print?
Opto print tegen massa?
Hoe is hier de beste manier om te benaderen? Je weet natuurlijk niet met welke draad een lijn kortsluiting maakt?Ik zou het switch matrix schema er bij pakken en alle betreffende lijnen grondig inspecteren.
Gelukkig ziet de kast er vanbinnen verder netjes uit, nergens grote klodders soldeer op de pcb's. Ik heb het vermoeden dat men op de 16 optoboard heeft zitten solderen, maar die is bij aankoop van de machine door de verkoper omgewisseld met een andere STTNG.Klodders soldeer geven hoop op pruts werk van een Jan Doedel en een richting in de storing![]()
Daar heb je ook gelijk in. Maar steeds als dit gebeurt kost het weer een Euro (steeds 3 ic's). Aan de andere kant: als je ergens gaat flipperen kost DAT al steeds een Euroflippers.be schreef:Niemand heeft ooit gezegd dat flippers een goedkope hobby zijn
en 30cent vind ik nog goedkoop, ik heb zelf al veel duurdere reparaties gehad / dingen opgeblaen
Niet echt op gelet omdat ik maar een half spel heb kunnen spelen en eigenlijk al verrukt was dat alles weer werkte.flippers.be schreef:Is er tijdens dat testspel iets gebeurd dat ervoor nog niet was gebeurd ? Nieuwe bal gelockt onder de ramp (en omhoog geschoten via een kanon ?)
Helaas heb ik de kast zo gekocht. Eer ik daar echter achter was, was het een half jaar verder en kon ik me helaas niet meer beroepen bij de verkoper (die me trouwens na één telefoontje al af begon te schepen...)Is het probleem zomaar ontstaan of na iets spcifiek (reparatie, poetsbeurt, ..) ?
Of heb je ze zo gekocht ?
De kast is optisch erg netjes, dus shoppen stond eigenlijk niet op de To Do listAls je van plan bent ze volledig te shoppen dan kan je dat misschien eerst doen, kan zijn dat je bij het losvijzen iets opmerkt, of bij het vastzetten dingen net iets verder van elkaar komen en nooit meer kortsluiten.
Bij mij was dat dus ook precies zo met de stekker van het 7 ball through board. Dat is nu gerepareerd (stekker vervangen) en de powerled blijft mooi branden.battlechip schreef:heb ooit met een sttng zelfde soort storing gehad bleek achteraf een zekering houder los te zitten
soms had hij wel contact en soms niet, kwamen erachter toen ik drukte op de zekering en een ledje op bord aan en uit ging