Ghetto zeefdruk manier

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
spacecake
Real name: Ferry

Ghetto zeefdruk manier

Bericht door spacecake » 14 jul 2014, 19:11

Tijdje geleden zat ik een manier te verzinnen ,om zonder een speciale sticker printer.. hele dunne printjes van tekst te kunnen maken zonder hulp van buitenaf...

Met veel lezen op het Internet en wat eigen proefjes is het me gelukt !
Het idee bestaat al lang... b.v. om zelfgemaakt of bestaande tekst op glas te drukken...

Neem een foto van het stuk speelveld wat je wilt verbeteren ,..photoshop en print op papier
Het zelfde geld voor b.v. een stukje tekst,maak in photoshop en print op wit papier..
Maak wel de achtergrond in dezelfde kleur waar je de tekst op wil drukken/plakken
(zie foto)
Afbeelding

Doe 3 a 4 lagen Transcryl op de bedrukte zijde van het papier met tussen poses van 20 minuten.
Afbeelding
Laat het hierna 24 uur drogen...
Afbeelding

Knip het gedeelte wat je wilt hebben uit...
Daarna weken voor 20 minuten in warm water...
Afbeelding
Veeg daarna op een vlakke ondergrond over de achterzijde van het papier met een sponje...

Hierdoor veeg je het papier er af ,en blijft de tekst/print over in de vorm van een soort dun velletje plastic.
Afbeelding
Weer even laten drogen ,en dan kun je de bedrukking op het speelveld plakken met dezelfde Transcryl
Afbeelding
Het is wel verstandig om bij zwarte teksten de achtergrond zwart te maken zoals op de foto omdat de prints soms erg dun zijn en gedeeltelijk doorzichtig.

B.t.w. ik zal later deze maand foto's plaatsen van twee verschillende geplakte teksten cq foto's in vergelijking met het orgineel...
een betere versie van de "lite energy bonus" en van de "shoot ramp 3 times for energy bonus" van m'n Time Machine.
Dit alles is nog in experimental fase zal ik maar zeggen...

geheel doorzichtige prints zijn ook mogelijk, alleen heb ik het zelf nog niet helemaal doorzichtig gekregen,bleef altijd wel een beetje melk wit achter,maar misschien moet ik gewoon nog wat meer experimenteren.

Maar het blijkt te werken en de pluspunten zijn:
---erg dunne prints
---Teksten maken die je niet uit de hand kunt maken in kleur of zwart/wit
---Kosten zeer laag ..15euro voor translyc en als je al een printer en computer hebt geen verdere kosten !
---werkt zeer goed op Vernis/lak
---watervast en over te lakken..
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Re: Ghetto zeefdruk manier

Bericht door HarrieD » 17 jul 2014, 14:19

:good:
Lijkt me een mooie methode om zelf insert decals te maken. Als er een egale melkwitte residu achter blijft lijkt me dit beter zelfs. Ik ga eens testen met deze methode. Thanks for sharing!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

spacecake

Bericht door spacecake » 17 jul 2014, 21:36

Let wel.. achtergrond moet altijd wit of zwart zijn voor het beste resultaat...
Anders even je papier een kleurtje airbrushen zoals op foto boven...

Harrie.., voor inserts werkt het misschien ook heel goed..zelf nog niet geprobeerd...
Dan natuurlijk niet je papier op kleur brengen ,maar gewoon wit laten...
Zou wel leuk zijn als je foto's plaatst ,mocht het je lukken ! :)

Eerst even aan het experimenteren met meer kleuren...,laatste experiment mislukte maar zag er toch heel netjes uit..maar niet goed genoeg..!
Dus ben opnieuw een printje aan 't maken..misschien as Zondag/Maandag wel foto'tje plaatsen van resultaat.

Deze methode bevalt me wel...erg makkelijk en goedkoop en redelijk snel resultaat...

Baron Shadow
Real name: Ruud Kooij

Bericht door Baron Shadow » 17 jul 2014, 22:24

Top idee Ferry.
Ik snap alleen het zwarte tekst op zwarte achtergrond niet?
Dan zie je toch de tekst niet of mis ik wat :?:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

spacecake

Bericht door spacecake » 17 jul 2014, 22:40

Met de achtergrond bedoel ik eigenlijk het speelveld...
Als je uiteindelijk het bedrukte materiaal hebt gemaakt ,dan is soms de text minder zwart geworden en een beetje doorzichtig...
Als je het gedeelte van het speelveld ook zwart maakt zoals op de foto dan is de zwarte text niet meer doorzichtig,maar mooi donker zwart...

Dit hoeft niet altijd,ligt er aan hoe goed de zeefdruk is gelukt..soms heb je gewoon een hele mooie zwart of gekleurde print,en hoef je niks met de ondergrond te doen...
Maar 2 van de 10 keer is het wel beter....

Had vandaag b.v. de regenboog(rood,orangje,geel) bedrukt en de kleuren waren doorzichtig...,maar toen ik de achtergrond wit maakt ,kwamen de kleuren weer terug keek je er niet meer doorheen,als ik het niet vergeet maak ik wel twee foto's morgen voor de duidelijkheid...

spacecake

Bericht door spacecake » 07 sep 2014, 10:22

Zo...de text die ik nog van plan was bij de regenboog is mislukt...
Helaas geen zin meer om die text te verbeteren,maar de rest is wel aardig gelukt !

Ik had bij de regenboog verkeerde inkt gebruikt,deze vloeide uit door de lijm heen,geen gezicht..!

´light energy bonus` is wel gelukt
Ook de text ''when lit'' heb ik op deze manier gedaan ,omdat ik de text niet met de hand kon schrijven,veel te klein letters !

Oud:
Afbeelding
Nieuw:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie