congo, switch matrix

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
glenn pellis
Real name: glenn pellis
Contacteer:

congo, switch matrix

Bericht door glenn pellis » 31 mar 2013, 12:40

godverdevlammestenondemiljaar.............

nu de gorilla alles terug doet, en beter van tevoren (coils sleeve maar ineens ook vervangen nu ik de spoel nieuw leven heb ingeblazen), duikt een ander probleem op

na het herstellen van de gorilla, getest en werkte, dus ook de targets registreerd goed

nu speel ik een test spel en merkte ik met mijn 2e bal dat de AMY targets achteraan niet werkten, ok ik spele verder, haal gray atack, en jawel, de targets registreerden ook niet meer, alle 5

nu kijk ik in de manual of het in de zelfde rij staat, en jawel alle genoemde switchen bevinden zich in dezelfder ij

gaat over switch 71 tot en met 78
ik zie staan
J206-7
U20-12

de 8 switchen bekeken en niets dat loshangt, alle switchen registreren nog in test maar dan met de melding short ground row..

de 5 targets afgekoppeld, probleem op de amy switchen blijft

de amy switchen 1 voor 1 losgekoppeld en de targets getest, probleem blijft alsnog

ik denk dat het probleem zich op de CPU bevind?

iemand suggesties?

heb hier geen andere WPC 95 staan
Laatst gewijzigd door glenn pellis op 31 mar 2013, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who, F-14 tomcat, jurassic park---www.depikkedieve.be-----

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: congo, switch matrix

Bericht door Richard Baan » 31 mar 2013, 13:11

Vlak na de problemen met de gorilla? Daar iets mis? Verkeeerd gesoldeerd ofzo, of een target in de verdrukking?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

aamjanssen
Real name: Anthony

Bericht door aamjanssen » 31 mar 2013, 15:59

Ik zou de pen header op het cpu bord even na slodderen. Als er een hele rij weg valt wil het hier nog wel eens zitten. Ik heb dit namelijk ook gehad bij een flintstones

glenn pellis
Contacteer:

Bericht door glenn pellis » 31 mar 2013, 16:07

Richard Baan schreef:Vlak na de problemen met de gorilla? Daar iets mis? Verkeeerd gesoldeerd ofzo, of een target in de verdrukking?
nee, gorilla werkt perfect, heb allen de winding iets verlengt (draadje uit het gaatje gehaald en achteraan gesoldeerd op het contactpunt van de spoel, en daar de kabel op gesoldeerd) dus aangesloten zoals het was

targets ben ik niet aangeweest, die werkten gewoon goed na de herstelling van die spoel

kan het niet een LM339 zijn die stuk is gegaan ofzo?
Creature from The black lagoon ,taxi ,Whirlwind, The Shadow ,Road Show, dr who, F-14 tomcat, jurassic park---www.depikkedieve.be-----

aamjanssen

Bericht door aamjanssen » 31 mar 2013, 16:11

Pak anders eens een multimeter en meer je de kabels een door volfens ds switch matrix. Als deze allemaal aan komen zit et ergens in de cpu bord.

Mocht je in de buurt wonen, ik heb hier een wpc95 cpu waarmee je kan testen.

glenn pellis
Contacteer:

Bericht door glenn pellis » 31 mar 2013, 16:16

aamjanssen schreef:Pak anders eens een multimeter en meer je de kabels een door volfens ds switch matrix. Als deze allemaal aan komen zit et ergens in de cpu bord.

Mocht je in de buurt wonen, ik heb hier een wpc95 cpu waarmee je kan testen.
als jij mij een beetje kan helpen hoe te meten kan ik dat eens doen.. ik wete van die testpunten af maar geen idee hoe te meten :oops:
ik trek iet of wat mijn plan, maar als t te moeilijk word reng ik hem weg naar ne prof

glenn pellis
Contacteer:

Bericht door glenn pellis » 31 mar 2013, 21:30

ok, ik heb de kabel doorgemeten van J206 pin 7

van de eerste amy switch tot de laatste target van de rij
alles komt aan

kan ik hieruit besluiten dat het probleem zich afspeelt in het cpu bord?

thx aan Aamjanssen voor de uitleg hoe te meten, we leren weeral bij (en eigenlijk is het simpel :oops: )

David Pinball Wizz
Real name: David Deturck

Bericht door David Pinball Wizz » 31 mar 2013, 22:18

Ik zou es een de cpuproberen te switchen (steek de slechte in een goede flipper en niet vice versa). Als het probleem mee verhuist dan weet je dat je daar een chip hebt die erdoor ligt.

Hoe dat komt en waarom het eerst wel werkte en bij een testspel dan niet meer is wel vreemder. Ik zou zeggen ga nog es over je werk.

Soms heb je tijdens werken als de flipper afligt, toch kans om de switchmatrix te beschadigen. Contact maken van een spoel naar switch, en nog restspanning in de condensatoren kan dat toch een kortsluiting veroorzaken (jammergenoeg al zelf meegemaakt)
IFPA Country Director Belgium

glenn pellis
Contacteer:

Bericht door glenn pellis » 31 mar 2013, 22:23

David Pinball Wizz schreef:Ik zou es een de cpuproberen te switchen (steek de slechte in een goede flipper en niet vice versa). Als het probleem mee verhuist dan weet je dat je daar een chip hebt die erdoor ligt.

Hoe dat komt en waarom het eerst wel werkte en bij een testspel dan niet meer is wel vreemder. Ik zou zeggen ga nog es over je werk.

Soms heb je tijdens werken als de flipper afligt, toch kans om de switchmatrix te beschadigen. Contact maken van een spoel naar switch, en nog restspanning in de condensatoren kan dat toch een kortsluiting veroorzaken (jammergenoeg al zelf meegemaakt)
ja maar na dat alles gedaan was, in test modus, werkte het nog wel, tijdens het testspel merkte ik op dat het dus niet meer werkte

nuja tzal aan de cpu liggen, die binnendoen bij Evert, en dan zal t wel opgelost zijn
hoort jammer genoeg bij de hobby hé

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 01 apr 2013, 08:45

Om te weten of het aan de cpu ligt of het speelveld: stekkers van de switchmatrix los koppelen, en met een draad een kolom-rij verbinding maken op de connectorpinnen op de cpu.

Als de cpu werkt zul je dat op de switch-test zien.

johnware
Real name: John van Gerwen
Contacteer:

Bericht door johnware » 13 apr 2013, 08:15

Helaas heb ik hetzelfde probleem met mijn Demolition Man.
Alle switches die in kolom 4 (J207-4) staan werken niet meer.
Afbeelding
Er zit een automatische test in de Williams flipperkast maar dan doen de switchen het ook niet.

Op zich geen verstand van flipperkasten en electronic maar redelijk handig en altijd in om weer iets bij te leren.
Nu staat hier boven een mooie opmerking om "met een draad een kolom-rij verbinding maken op de connectorpinnen op de cpu." maar is er misschien iemand die de moeite zou kunnen nemen om dit duidelijke voor een leek uit te leggen, dus een soort How-To ?

Misschien kom ik dan weer een stap verder richting de oplossing.
Wat ik tot heden heb gedaan:
- De coils reageren wel als je het spel zonder ballen laat staan want dan gaat hij alle coils een seintje geven en werken de coils van de slingshots dus daar ligt het niet aan. Conclusie moet dan zijn dat het aan de switchen ligt.
- Vervolgens de groene draad gevolgd en doorgemeten op een kabel breuk. Geen breuk te vinden alles wordt gewoon doorgegeven.
Uiteindelijk kom ik dan uit bij het CPU-board in de kopkast. En dan heb je een probleem want daar zit voor mij geen logica meer achter.
Dus mede forum leden HELP.......

Alvast bedankt.
John.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
    - Demolition Man-Williams, 1994
In bezit:
  • - Tales From The Crypt-Data East,1993
WWW: http://johnware.tk/

aamjanssen

Bericht door aamjanssen » 13 apr 2013, 09:17

Kijk eens in deze manual

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5796,d.d2k

Hier staat het een en ander goed uitgelegd.
Laatst gewijzigd door aamjanssen op 28 apr 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 13 apr 2013, 10:08

Zie schema van de CPU in het WPC manual. Wat je kan doen is de connectors rechts er af halen, en de draad van kolom naar rij maken (op de connectorpinnetjes). Dit moet je dan zien als 1 gemaakt contact in de switch-test. (rode lijn rechts).

Als ik je verhaal zo lees kan het zijn dat er ergens een draad is losgeschoten (van een switch, of uit de connector op de cpu), of misschien U20 op het cpu bord.

Hoe het werkt is: de kast stuurt kolommen aan door de 2 IC's met de groene cirkel (U14 - LS374 en U20 - ULN2803; vooral U20 wil nog wel eens stuk gaan). Dat zijn de kolommen in de matrix.

Dat signaal komt aan bij de IC's met de blauwe cirkel weer binnen (U18/U19 - LM339). Dat zijn de rijen.

Dit soort kasten heeft ook wel eens zuurschade bij die IC's, die zitten namelijk vlak onder de batterijen. Controleer ook dus of de solderingen er mooi uit zien.
Bijlagen
wpc switchmatrix.jpg
wpc switchmatrix.jpg (66.37 KiB) 2355 keer bekeken

johnware
Contacteer:

Bericht door johnware » 13 apr 2013, 21:34

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties.

Zuurschade komt niet voor op de print, soldering ziet er nog heel mooi uit, heb de batterijen meteen losgemaakt van de print om er even onder te kijken maar het beetje zuurschade zal alleen in de batterij houder zelf en niet op het board.

Huidige staat van IC's en aansluitingen onder de batterijhouder:
Afbeelding

@Richard:
Nu wordt het misschien al weer wat moeilijker om te begrijpen.
Maar bedoel jij nu eigenlijk dat ik een lus met een draad moet maken van bijvoorbeeld J207-4 naar J209-1 zodat ik zeker weet dat de het niet aan de draden richting de switch ligt ?
Dit moet ik vervolgens uitvoeren als switch test en zien dat hij dan reageert op de genoemde switchen die nu niet reageert op het speelveld ?
Ik hoop dat ik het zo snap dan kan ik het morgen even uitproberen.

@aamjanssen:
De link die je omschrijft werkt niet. Ik kom uiteindelijk wel op een website uit maar kan denk niet vinden wat jij bedoeld.

Groeten,
John.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
In bezit:

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 14 apr 2013, 08:57

Dat van die draad bedoel ik inderdaad. Zet de kast in de switchtest, en een draad van J207 naar J209 geeft een switch. Elke pin van de ene naar elke pin van de andere geeft elke keer een andere switch. Als hij dat goed doet (zonder de switchmatrix er aan) is de print goed. Doet hij het dan ook fout is de print defect. Je sluit op die manier de bedrading uit. Je weet dan waar je moet zoeken (speelveld of CPU).

De link die Anthony bedoelt staat op mijn site:
http://pinball.beautyvof.com/ -> Links -> De techniek staat voor niets

Het is een bundel van technische artikelen die ik in het verleden voor de Spinner (clubblad NFV) heb geschreven.

RO.b
Real name: Rob Breyne

Bericht door RO.b » 17 apr 2013, 08:03

Bedankt, Richard, voor de link en je uitleg. Nog niet helemaal doorgelezen, maar al veel bijgeleerd :geek:

@ Management: misschien een idee om bovenaan het onderdeel 'Technischeproblemen, storingen en herstellingen' een soort "RTFM" te maken zodat beginners zoals ik niet telkens de pro's :ugeek: van hun spel moeten halen voor algemeenheden...

Love this forum!!! :good:
Gezocht: Stern eind jaren '70 - begin '80. Alle hulp welkom!

johnware
Contacteer:

Bericht door johnware » 28 apr 2013, 12:10

Beste Mede forum leden,

Dankzij de geweldige uitleg in deze link heb ik de stoute schoenen aangetrokken en zelf mijn U14 en U20 IC's vervangen op het CPU-board. Daar zat mijn probleem dus in !
Kijken of dat ik er nog een HOW-TO van kan maken zodat andere dat ook zelf kunnen proberen.

Richard bedankt voor je heldere uitleg :clap:

Groeten,
John.
Gehad:
  • - Truck Stop
    - Haunted House
    - CFTBL
In bezit:

Richard Baan
Contacteer:

Bericht door Richard Baan » 28 apr 2013, 14:23

8-)

aamjanssen

Bericht door aamjanssen » 28 apr 2013, 18:52

Toppie, goed bezig.

Soms moet je er inderdaad maar gewoon aan beginnen, daar leer je het meeste van.

glenn pellis
Contacteer:

Bericht door glenn pellis » 09 mei 2013, 12:32

congo is back alive, was idd op het cpu bord

can be closed

Plaats reactie