Whirlwind loshangend draadje in kopkast

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
geertvdp
Real name: Geert Vanderpijpen

Whirlwind loshangend draadje in kopkast

Bericht door geertvdp » 30 jun 2013, 10:15

Hallo iedereen,

onlangs gemerkt dat er een loshanged draadje in de kopkast van mijn whirlwind hangt.

Het is een bruin-blauw draadje dat van het kleine printje komt dat op het bord met de lampjes achter de translite hangt. Probleem is dat ik van dit bordje in de manual nergens een schema terugvind. Dit bordje bedient waarschijnlijk de lampjes achter de translite, maar die doen het op het eerste zicht allemaal.

Op het bordje zitten 2 connectors: een grotere met daarboven een kleine met 2 pinnetjes. Het draadje is aangesloten op het bovenste pinnetje van de kleine.

In de backbox zelf gaan de rest van de kabeltje van dat bordje naar connector J7 op het interconnect board ("GI power to insert"). Ergens in het midden tussen de 2 is het draadje plots afgebroken.

Zoals gezegd heel vervelend, want ik vind geen informatie terug in de manual over dat bordje achter de translite (er zit ook een soort kartonnen doosje op met een sticker waarop gewaarschuwd wordt dat de garantie verloopt als het verwijderd is).

Weet iemand toevallig of dit wel een probleem is en op welke pin van de J7 dat draadje dan zou moeten aangesloten zitten? Indien er toch informatie over dat kleine printje in de manual staat, geef dan even de pagina mee, want dan heb ik er gewoon overgekeken :)
Eigenaar: Whirlwind

Richard Baan
Real name: Richard Baan
Contacteer:

Re: Whirlwind loshangend draadje in kopkast

Bericht door Richard Baan » 30 jun 2013, 10:43

Dat zou een relais bordje kunnen zijn die de verlichting uit en aan kan schakelen (voor de mooie effecten).
In dat geval denk ik dat het kartonnen doosje niet van karton is gemaakt.

Solenoid 16, zie pag 3, 95, 97.

Als je een foto hebt kunnen we misschien wat beter advies geven.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

geertvdp

Bericht door geertvdp » 02 jul 2013, 16:38

De laatste 2 foto's in gelinkte album heb ik gemaakt voor dit topic

https://plus.google.com/photos/11511651 ... Kvpp4vR-QE

- detailfoto printje op de plaat achter de tranlite waar de draad van vertrekt
- algemene positie van het printje in de kopkast

het draadje dat afgebrokenis, is het bovenste in de foto's (bruin-blauw).

Is er iemand met een whirlwind die even kan kijken waar dit draadje naartoe zou moeten gaan?

geertvdp

Bericht door geertvdp » 04 jul 2013, 05:51

Niemand die even wil kijken? Ik ben de schema's aan het bekijken maar kan echt niet uitvogelen waar die draad naartoe zou moeten. Kan het zijn dat deze draad niet bruin-blauw is zoals ik eerst dacht, maar bruin-grijs? Die kleurencombinatie wordt wel vermeld op de schema's, bruin-blauw niet.

HarrieD
Real name: Harrie D
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 04 jul 2013, 07:00

Ik zal vanavond eens even voor je kijken en een foto maken.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 04 jul 2013, 07:08

Het is overigens solenoid nummer 16 (lower playfield / backbox GI relay).

In de collectie: John Wick Pro, Jaws PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, Venom Pro, Whirlwind, Rollergames, Earthshaker, Taxi, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).

geertvdp

Bericht door geertvdp » 04 jul 2013, 08:07

heel erg bedankt!

diesel64
Real name: Kristof

Bericht door diesel64 » 04 jul 2013, 09:40

Dat printplaatje met dat blokje is inderdaad dat met de backbox relay. Dat zorgt ervoor dat de lampjes in de kopkast kunnen knipperen wanneer nodig.

In de solenoid tabel is dit (zoals Harry zegt) spoel nummer 16, aangesloten via een bruin-grijze draad op het CPU bord op connector 1J12, pin 9. Normaal gezien is dat relay bord wel niet rechtstreeks aangesloten op de CPU, maar passeert de aansluiting via het Interconnect bord (die smalle printplaat onderaan de backbox). Het zou dus goed kunnen dat daar het kabeltjes los gekomen is.

Alé, ik ga er nu van uit dat het de aansturing is, maar dat kan ik niet meteen zien op de foto. Als het om de stroom gaat (ook bruin-grijze draad), dan moet je zoeken op het Aux. Power driver bord.
No shirt. No shoes. No pinball.

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 04 jul 2013, 09:53

diesel64 schreef:Dat printplaatje met dat blokje is inderdaad dat met de backbox relay. Dat zorgt ervoor dat de lampjes in de kopkast kunnen knipperen wanneer nodig.

In de solenoid tabel is dit (zoals Harry zegt) spoel nummer 16, aangesloten via een bruin-grijze draad op het CPU bord op connector 1J12, pin 9. Normaal gezien is dat relay bord wel niet rechtstreeks aangesloten op de CPU, maar passeert de aansluiting via het Interconnect bord (die smalle printplaat onderaan de backbox). Het zou dus goed kunnen dat daar het kabeltjes los gekomen is.

Alé, ik ga er nu van uit dat het de aansturing is, maar dat kan ik niet meteen zien op de foto. Als het om de stroom gaat (ook bruin-grijze draad), dan moet je zoeken op het Aux. Power driver bord.
:good:

geertvdp

Bericht door geertvdp » 04 jul 2013, 10:27

diesel64 schreef:Dat printplaatje met dat blokje is inderdaad dat met de backbox relay. Dat zorgt ervoor dat de lampjes in de kopkast kunnen knipperen wanneer nodig.

Waar zie jij dat deze op connector 12 pin 9 zit? Ik zie op pagina 95 van de manual een diagram met special solenoids en ik zie daar precies dat hij binnenkomt op dat plaatje met het relais op 5J2-1 en uitgaat naar een 5J6-1 Je zegt ook dat hij normaal op het interconnect board passeert, maar op welke connector en pin dan, want dat vind ik toch niet meteen terug in de manual. Gezien het pakketje kabels waar die afgebroken kabel inzit ook naar het interconnect board gaan, veronderstel ik dat het kabeltje ergens op het interconnect board moet, maar ik vind dus nergens waar precies :hypno:

HarrieD
Contacteer:

Bericht door HarrieD » 05 jul 2013, 20:33

Het is connector 11, pin 1:

Afbeelding

geertvdp

Bericht door geertvdp » 08 jul 2013, 05:54

thx man :good:

Dennis
Real name: Dennis Slagboom

Bericht door Dennis » 08 jul 2013, 07:58

Net die reclame, bedankt Harrie !!!
Mijn gameroompje : arcade : Gaelco Tunning race flippers : Cirqus voltaire, TOM, CP, MM, RS, AC/DC bib, Ghostbusters pro, Whoa Nelly!, The Matrix.

geertvdp

Bericht door geertvdp » 22 jul 2013, 05:33

Zo, eindelijk de tijd gehad het draadje goed te steken. Bedankt!

Plaats reactie