High speed solenoid issue

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 29 dec 2013, 22:20

De solenoid van de left hideout gaat soms af tijdens een spel zonder er een reden voor is. Het is enkel de solenoid die afgaat, niet de switches (switches reageren correct). Ik zie er geen patroon in, soms gaat die solenoid gewoon af, soms 2 keer na elkaar, soms maar 1 keer en dan 5 minuten niets. Wanneer een bal in de left hideout komt reageert ie telkens correct. Mar soms gaat hij dus af zonder reden.

De solenoid zelf gemeten. Krijgt de juiste stroom en coil zelf niet beschadigd. De microswitches zelf ook goed. Nu volgens mij ligt het niet aan de switches want enkel de solenoid gaat af niet de geluiden en acties wanneer een switch geactiveerd wordt tijdens het spel.

Ik denk dan nog mss aan de coil diode maar hoe kan ik dat testen?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Richard Baan » 30 dec 2013, 10:25

Ik denk zelf wel aan de switches, die dan te strak staan afgesteld. Zo dat hij door een trilling contact maakt.

Dat kan de switch in de hideout zijn, maar ik denk eigenlijk eerder de switch aan het begin van de ramp (als er een 2e bal in komt moet de eerste weer worden wegggeschoten).

Je kunt het gemakkelijk uitsluiten: zet de kast in de coil test, als deze spoel dan mee gaat met een andere weet je waar je moet zoeken. Zelfde met switchtest: probeer in de switch edges test of deze switches heel licht gaan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 30 dec 2013, 11:37

aaah ok, daar had ik niet aan gedacht. Ga ik meteen even controleren. Thx voor de tip
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 21 jan 2014, 16:41

Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.

Iemand een idee. ergens een slecht diode?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 27 jan 2014, 10:54

Iemand?:)
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door flippers.be » 27 jan 2014, 11:06

Waarschijnlijk een switch probleem he..

Ga in de switch test, test alle switchen en zien welke er verkeerdelijk gerapporteerd worden of welke dubbel activeren.
Pak de switch matrix in de handleiding erbij en zoek of er iets van logica te vinden is in de fouten en check diodes op alle switchen die in aanmerking komen..

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2226
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Cenobyte » 27 jan 2014, 13:07

Sacriloco schreef:Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.

Iemand een idee. ergens een slecht diode?
Ik vermoed een diode inderdaad. Dit resulteert vaak in een foutieve registratie omdat er dan een andere switch (mee) getriggerd wordt.
matrix546.png
uitleg233.gif
De uitleg is overigens van Richard Baan :good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 27 jan 2014, 21:29

Super info, bedankt, ik bestudeer dit best eerst eens goed
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Richard Baan » 28 jan 2014, 08:35

Zie ook mijn onderschrift, er zijn vele hoofdstukken die vele onderwerpen behandelen.

Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2226
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Cenobyte » 28 jan 2014, 09:03

Richard Baan schreef: Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Lang leve de switch matrix test van de dot matrix kasten :lol:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 4040
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Richard Baan » 28 jan 2014, 14:58

Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2226
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Cenobyte » 28 jan 2014, 15:31

Richard Baan schreef:Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.
Nee, dat bedoel ik precies: je ziet alles in één overzichtelijke matrix en je ziet meteen ook welke switches permanent gesloten zijn tijdens het normale spel. De alfanumerieke kasten geven dit zo niet in één overzichtelijk geheel aan, dus veel lastiger testen en diagnostiseren. :)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Sacriloco
Berichten: 304
Lid geworden op: 25 jan 2013, 12:03
Real name: Jonathan

Re: High speed solenoid issue

Bericht door Sacriloco » 28 jan 2014, 16:42

Zeker als twee displays niet werken :madman:
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT

Plaats reactie