High speed solenoid issue
High speed solenoid issue
De solenoid van de left hideout gaat soms af tijdens een spel zonder er een reden voor is. Het is enkel de solenoid die afgaat, niet de switches (switches reageren correct). Ik zie er geen patroon in, soms gaat die solenoid gewoon af, soms 2 keer na elkaar, soms maar 1 keer en dan 5 minuten niets. Wanneer een bal in de left hideout komt reageert ie telkens correct. Mar soms gaat hij dus af zonder reden.
De solenoid zelf gemeten. Krijgt de juiste stroom en coil zelf niet beschadigd. De microswitches zelf ook goed. Nu volgens mij ligt het niet aan de switches want enkel de solenoid gaat af niet de geluiden en acties wanneer een switch geactiveerd wordt tijdens het spel.
Ik denk dan nog mss aan de coil diode maar hoe kan ik dat testen?
De solenoid zelf gemeten. Krijgt de juiste stroom en coil zelf niet beschadigd. De microswitches zelf ook goed. Nu volgens mij ligt het niet aan de switches want enkel de solenoid gaat af niet de geluiden en acties wanneer een switch geactiveerd wordt tijdens het spel.
Ik denk dan nog mss aan de coil diode maar hoe kan ik dat testen?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
- Richard Baan
- Berichten: 4040
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Ik denk zelf wel aan de switches, die dan te strak staan afgesteld. Zo dat hij door een trilling contact maakt.
Dat kan de switch in de hideout zijn, maar ik denk eigenlijk eerder de switch aan het begin van de ramp (als er een 2e bal in komt moet de eerste weer worden wegggeschoten).
Je kunt het gemakkelijk uitsluiten: zet de kast in de coil test, als deze spoel dan mee gaat met een andere weet je waar je moet zoeken. Zelfde met switchtest: probeer in de switch edges test of deze switches heel licht gaan.
Dat kan de switch in de hideout zijn, maar ik denk eigenlijk eerder de switch aan het begin van de ramp (als er een 2e bal in komt moet de eerste weer worden wegggeschoten).
Je kunt het gemakkelijk uitsluiten: zet de kast in de coil test, als deze spoel dan mee gaat met een andere weet je waar je moet zoeken. Zelfde met switchtest: probeer in de switch edges test of deze switches heel licht gaan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
Re: High speed solenoid issue
aaah ok, daar had ik niet aan gedacht. Ga ik meteen even controleren. Thx voor de tip
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Re: High speed solenoid issue
Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.
Iemand een idee. ergens een slecht diode?
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.
Iemand een idee. ergens een slecht diode?
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Re: High speed solenoid issue
Iemand?:)
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
- flippers.be
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
- Real name: AE
- Locatie: Belgium
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Waarschijnlijk een switch probleem he..
Ga in de switch test, test alle switchen en zien welke er verkeerdelijk gerapporteerd worden of welke dubbel activeren.
Pak de switch matrix in de handleiding erbij en zoek of er iets van logica te vinden is in de fouten en check diodes op alle switchen die in aanmerking komen..
Ga in de switch test, test alle switchen en zien welke er verkeerdelijk gerapporteerd worden of welke dubbel activeren.
Pak de switch matrix in de handleiding erbij en zoek of er iets van logica te vinden is in de fouten en check diodes op alle switchen die in aanmerking komen..
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Ik vermoed een diode inderdaad. Dit resulteert vaak in een foutieve registratie omdat er dan een andere switch (mee) getriggerd wordt.Sacriloco schreef:Heb eindelijk de reden gevonden waarom die solenoid afgaat.
de linker groene target activeert (zonder reden) de left hideout...
Altijd hetzelfde, eenmaal de groene target geraakt wordt gaat de solenoid van de left hideout twee keer af.
Iemand een idee. ergens een slecht diode?
De uitleg is overigens van Richard Baan

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Re: High speed solenoid issue
Super info, bedankt, ik bestudeer dit best eerst eens goed
Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
- Richard Baan
- Berichten: 4040
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Zie ook mijn onderschrift, er zijn vele hoofdstukken die vele onderwerpen behandelen.
Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Lang leve de switch matrix test van de dot matrix kastenRichard Baan schreef: Over het switchmatrixprobleem kan ik op dit moment helaas niets zinnigs over zeggen. Het is namelijk zo dat er ook een contact gesloten moet zijn, en ik weet zo niet welke dat dan moet wezen. Misschien een gokje op goed geluk: controleer de dioden eens van de contacten in de ball-trough.

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
- Richard Baan
- Berichten: 4040
- Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
- Real name: Richard Baan
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.
Don't take life so seriously... It's not permanent.
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
http://pinball.beautyvof.com/
Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets
- Cenobyte
- Berichten: 2226
- Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
- Real name: Mario van Ginneken
- Locatie: The Netherlands
- Contacteer:
Re: High speed solenoid issue
Nee, dat bedoel ik precies: je ziet alles in één overzichtelijke matrix en je ziet meteen ook welke switches permanent gesloten zijn tijdens het normale spel. De alfanumerieke kasten geven dit zo niet in één overzichtelijk geheel aan, dus veel lastiger testen en diagnostiseren.Richard Baan schreef:Dat kan bij High speed ook, alleen wordt niet grafisch weergegeven.

Groetjes,
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Mario
"Getting old is inevitable, growing up is optional"
Re: High speed solenoid issue
Zeker als twee displays niet werken 

Playing: Doctor Who, IJ (williams), TZ
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT
Will be missing: Bride of Pinbot, Judge dredd, STTNG, HS, HSII, RS, FT