Decals hoe ermee om te gaan

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
RonnyH
Real name: Ronald H

Decals hoe ermee om te gaan

Bericht door RonnyH » 21 mei 2012, 13:53

Ik heb geen grote ervaringen met speelveld aanpassingen, maar ik wilde toch op mijn TAF de outlane decals vernieuwen en op mijn MM de scroll.
Nu zag ik bij Pinball Center de 2 decals die ik nodig heb, de installatie zou simpel zijn just 'peel en stick' (volgens de site.)
Dus ik plak de sticker over de huidige afbeelding op het speelveld heen en dan ben ik klaar, of moet ik er ook nog iets van mylar over heen ?
Of wordt dan het speelveld onnodig voorzien van een 'sticker bultje' ?
Is dit overigens wel de juiste manier voor het verfrissen van de speelveld art, of gebruiken jullie andere technieken ?
Halen jullie eerst de oude afbeelding zo veel als mogelijk weg, of ...

Beetje veel vragen misschien in één keer, maar ik wil het graag goed doen en niet eindigen met een speelveld wat misschien na een paar potjes opkrullende stickertjes heeft. :lol:

Een link naar 'speelveld vernieuwen voor Dummies' is ook welkom natuurlijk.
In : TZ, MM, Virtual Pinball Cabinet en ATGames Legend Ultimate Arcade Cabinet
Uit : TA, TAF, IJ

RonnyH

Re: Decals hoe ermee om te gaan

Bericht door RonnyH » 23 mei 2012, 14:25

Is er niemand met ervaringen op dit vlak ?
Of stel ik nu een hele aparte vraag ? :rofl:

g94
Real name: Pascal Leroy
Contacteer:

Bericht door g94 » 23 mei 2012, 14:30

Niet echt. Er staan 1000-en tips en antwoorden op dit soort vragen in de rubriek 'restauraties en renovaties' :whisling:

RonnyH

Bericht door RonnyH » 23 mei 2012, 14:59

Ja de vraag wordt veroorzaakt door het feit dat ik wel veel mensen bezig 'zie' met herstellingen en reparaties aan het speelveld, maar deze specifieke oplossing ("peel en stick") zoals vermeld op websites kwam ik niet tegen. Zeker ook gezien het feit dat de webshop houder(s) vrij laconiek waren in hun antwoorden. "Gewoon opplakken en eventueel mylar erover heen".
Dat lijkt me logischerwijs een soort bult op je speelveld worden, dus vandaar mijn vraag.

rebelish
Real name: Seurinck Jo

Bericht door rebelish » 23 mei 2012, 15:14

Ik denk als je het echt wilt perfect hebben, zal je moeten doen als de meeste hier ( zoals ik lees)
en dat is het speelveld lakken.

zodat de decals perfect vlak onder de lak zitten en je speelveld mooi vlak is gemaakt door de lak.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn whirlwind, daar zijn decals rond de draaiende schijven opgeplakt geen mylar erop of lak.
Mijn bal durft wel nog vaak van richting veranderen als hij de decal raakt.
ook zie ik dat de mylar soms in blaasjes durft te komen rond de decal, mogelijk omdat het gewoon niet effen is.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

RonnyH

Bericht door RonnyH » 23 mei 2012, 16:17

Ja, ik denk ook inderdaad dat het slimmer is om de situatie zo te laten zoals hij nu is.
Er zijn al in het verleden wat kleine reparaties om de trollen heen gedaan op de MM, en het probleem welke je hebt met de Whirlwind ondervind ik ook wanneer een langzame bal richting flippers rolt, en dit pakt niet altijd gunstig uit :mrgreen:

Mocht ik in de toekomst zeeën van tijd hebben dan kan ik altijd nog het speelveld eens grondig aanpakken (in zijn geheel) Tot die tijd maar gewoon lekker spelen. :pin:

flippers.be
Real name: AE
Contacteer:

Bericht door flippers.be » 23 mei 2012, 19:54

Hier is een uitleg: http://www.flippers.be/addams_mansiondecal.html
(niet door mij gedaan maar een vriend)
en op die manier is de decal echt vlak met het speelveld.
Dat gaat op TAF omdat de decal mooie rechte lijnen heeft en je mooi recht kan uitsnijden op de zwarte randen.

De meeste van die decals om het speelveld op te lappen - zoals voor MM maar ook voor Whitewater en nog een paar andere zijn er voor de bekende slijtage plekken beschikbaar - zijn echter rond of ovaal. Dan is het een pak moeilijker en dan heb je weinig andere keuze dan inderdaad er gewoon over te plakken..
Als er een diepe put ingesleten is dan kan je eventueel eerst met schuurpapier het wat meer effen maken..
soms kan je een groter stuk mylar overheen maken om het wat uit te effenen.. maar daar moet je inderdaad mee opletten, want teveel mylar en decals op elkaar kunnen je speelveld nogal bultig maken met ongewenste invloed op de bal..

RonnyH

Bericht door RonnyH » 23 mei 2012, 20:11

Mooie uitleg, deze is zeker goed bruikbaar, bedankt.
En zoals je al aangaf een teveel aan mylar, wat er bij mij op de MM rond de trollen al op zit, is funest voor mijn fijnbesnaarde techniek :rofl:

Ik zal het voor de TAF omdat het hier de binnen rechter outlane betreft toch misschien gaan proberen, in het ergste geval moet ik het (natuurlijk voorzichtig) weer verwijderen en kijk ik weer tegen de huidige beschadiging aan.

Jiggy
Real name: Jiggy

Bericht door Jiggy » 30 jul 2012, 19:55

RonnyH schreef:Mooie uitleg, deze is zeker goed bruikbaar, bedankt.
En zoals je al aangaf een teveel aan mylar, wat er bij mij op de MM rond de trollen al op zit, is funest voor mijn fijnbesnaarde techniek :rofl:

Ik zal het voor de TAF omdat het hier de binnen rechter outlane betreft toch misschien gaan proberen, in het ergste geval moet ik het (natuurlijk voorzichtig) weer verwijderen en kijk ik weer tegen de huidige beschadiging aan.
Ik heb zo'n decal op mijn IJ geplaatst.

Het is vreselijk secuur werk, zomaar erop kwakken is er niet bij, dat ziet er niet uit. Ik ben er al met al om het heel netjes te doen bijna een hele dag mee bezig geweest (de IJ decal is een stuk groter en vervelender om mooi uit te snijden, dus die van de MM scroll zal wat rapper gaan).

Je moet alles langs zwarte randen proberen uit te snijden, vervolgens nat plakken op het speelveld om bubbels te voorkomen, vervolgens met een fineliner langs de zwarte randen om de overgang tussen de stikker en het echte speelveld niet goed te kunnen zien (anders krijg je langs alle randen zo'n licht wit stikker randje).

Als je 2 potjes gespeeld hebt dan zie je dat al op de decal (slijt snel, ook al zit er een klein beschermlaagje overheen), dus moet je gelijk over de decal bescherming aanbrengen (bijvoorbeeld Boeklon, doorzichtig kaftpapier achtig, of mylar maar dat is gelijk een heel stuk dikker).
Bijkomend probleem, er zit altijd wel wat kleurverschil tussen jouw speelveld en de decal, en je ziet hem sowieso wel zitten.

Als je echt grote schade hebt en een cheap fix wilt is het een goede optie, maar als je de ilusie hebt dat het een ECHT nette fix is dan volgt er vrees ik wat teleurstelling. Het is aardig (en een stuk mooier dan flinke schade in het zicht, of hout van het speelveld), maar niet meer dan dat.

Plaats reactie